ایمیل مارکتینگ چیست؟

ارسال ایمیل به مشتریان فعلی و مشتریان سابق و هر کس دیگری که خودش ایمیل خود را از یک راه مشخص به ما داده است، ایمیل مارکتینگ نامیده می شود. یک روش مستقیم بازاریابی که در آن به واسطۀ ایمیل، اطلاعاتی درباره محصولات و خدمات خود به مخاطبانمان ارائه می‌دهیم.

ایمیل‌ها معمولا اهدافی را دنبال می‎کنند که عبارتند از:

  • افزایش ارتباط موثر یک کسب‌وکار با مشتری‌های حال حاضر و قدیمی آنها؛ به این منظور که فروش تداوم پیدا کند و وفاداری ایجاد شود.
  • ارسال ایمیل برای افزایش کاربران جدید.
  • تبلیغ دیگر کمپانی‌های شریک و دیگر برندهای خود ما درکنار ارائه محتوایی مفید.

و البته ایمیل ها همچنین بسته به دانش فرد ارسال کننده می تواند :

تبلیغاتی – علمی و تبلیغاتی و یا تفریحی و تبلیغاتی باشد.

ایمیل مارکتینگ مدرن، نسبت به شیوه سنتی مزایایی دارد که عبارتند از:

  • در ایمیل مارکتینگ مدرن، میزان بازگشت سرمایه بواسطه کمیت‌های موجود در پلتفرم‌های ارسال ایمیل‌ها مشخص می‌گردد و کافیست که فرمول محاسبه بازگشت سرمایه را بدانید.
  • در حال حاضر به خاطر شرایط بوجود آمده در ایمیل مارکتینگ و بهبود کیفیت محتواهای تولیدی، بیش از ۵۰٪ کاربران اینترنت ایمیل‌های خود  را چک می‌کنند.
  • در شیوه مدرن ایمیل مارکتینگ، امکان شخصی‌سازی ایمیل‌ها وجود دارد که به میزان زیادی روی اثرگذاری ایمیل‌ها تاثیر گذاشته‌است و همچنین می‌توانید به سادگی اطلاعات دقیق از رفتار کاربران را بدست بیاورید.
  • امکان اتوماتیک کردن ایمیل‌ها باعث شده‌است که کسب‌وکارها راحت‌تر ایمیل ارسال کنند و از طرفی پاسخ دادن به همین شیوه هم به صورت غیرمستقیم سبب افزایش فروش کسب‌وکارها شده‌است.

اما ایمیل مارکتینگ غلط چیست؟

اسپم :

بله به همین سادگی. ایمیل مارکیتنگ به معنای ارسال اسپم نمی باشد. و منظور از اسپم، ارسال ایمیلهای تجاری ناخواسته می باشد. پس وقتی در حال ارسال ایمیل تجاری به فرد یا افرادی هستید که آنها شخصاً اجازه ارسال چنین ایمیلهایی را به شما نداده اند، در واقع دارید اسپم ارسال میکنید.

اسپمرها (کسانی که اسپم ارسال می کنند) همان مدعیان تخصصی هستند که بیشترین سوء استفاده را از بازار بی در و پیکر اینترنت ایران کرده اند. این افراد با انواع و اقسام روشها، ایمیلهای کاربران را از سطح سایتهای مختلف جمع آوری کرده، نسبت به ارسال خودسرانه انواع ایمیلهای تبلیغاتی اقدام می کنند که نتیجه ای جز بدبین کردن کاربر اینترنت به این محیط و کسب و کارهای آنلاین ندارد.

جمع آوری هر نوع ایمیلی :

اگر مورد قبل یعنی ارسال اسپم را اجرا می کنید، نشان می دهد که شما ایمیل های مختلفی را از هر جایی که توانسته اید جمع آوری و یا خریداری کرده اید و از آنها برای تبلیغات و فروش خدمات خود استفاده می کنید. در واقع اگر می خواهید به کسب و کار خود لطمه بزنید و آنرا آرام آرام نابود کنید، این بدترین کار ممکن است که می توانید انجام دهید چرا که ایمیل های شما برای کابران هدفتان نیست و اصلا باز نخواهند شد. همچنین از سمت یاهو و یا هر سرور دیگری اعتبار شما به شدت خدشه دار شده و با تکرار این روش، از بین خواهد رفت.

چطور ایمیل مارکتینگ را به شکلی صحیح انجام دهیم؟

همان طور که در بالا عنوان شد، کسانی که مبادرت به ارسال ایمیلهای تبلیغاتی ناخواسته می کنند تنها به پیکره ی بیزینس های آنلاین ضربه وارد میکنند و کار آنها سودی برای این دست از کسب و کارها ندارد.

مهمترین اصل در ایمیل مارکتینگ، این است که دریافت کننده ایمیل، شخصاً به شما اعلام کرده باشد که میخواهد از شما ایمیل دریافت کند. مثلاً با عضویت در خبرنامه سایت شما، با عضویت در فیلد سایت شما، با ارسال ایمیل به شما، عضویت در گروه سایت شما و یا هر روش دیگری. در این حالت ارسال ایمیلهای تبلیغاتی هیچ ایرادی نداشته و چنانچه با روش درست پیاده شود میتواند به سوددهی شما منجر گردد.

برای انجام صحیح ایمیل مارکتینگ، حتماً نیاز به استفاده از روشهایی برای ترغیب بازدیدکننده سایت یا بلاگ خود به دادن آدرس ایمیلش به شما، دارید. مثلاً می توانید یک هدیه مثل یک کتاب الکترونیکی را به وی بدهید البته به این شرط که ایمیل خود را ثبت کند یا از روش های مشابه در سایت خود استفاده کنید.

مشکلات پنهان در ایمیل مارکتینگ و جلوگیری از آنها :

بازاریابی ایمیلی یکی از اشکال بازاریابی الکترونیکی بسیار عالی به حساب می آید، اما این روش را باید از زوایایی که مشکل به حساب می آیند بررسی کنیم :

۱ . چگونه اطمینان حاصل کنیم که پیام به دست مخاطب رسیده است ؟
۲ . برخورد و پاسخ مخاطب چیست ؟
۳ . چگونه بین ایمیل مارکتینگ و اسپم تفاوت قایل شویم؟

این هشت اصل مهم را رعایت کنید تا بهترین نتیجه را از ایمیل های ارسالی خود بگیرید :

اصل اول : ساخت فرم های عضویت در سایت به عنوان خبرنامه و عدم ارسال ایمیل به مخاطب

اصل دوم : قرار دادن گزینه لغو عضویت در ایمیل های ارسالی

اصل سوم : تجزیه و تحلیل جامعۀ هدف خود برای ارسال ایمیل های سودمند و کارآمد دو طرفه.

اصل چهارم : معتبر و به روز بودن ایمیل ها بر اساس محتوای قرار داده شده در سایت.

اصل پنجم : ایجاد راه های ارتباطی در ایمیل ها تا کاربر بتواند در صورت جلب نظر، به شما مراجعه کند.

اصل ششم : استفاده از یک آدرس ثابت برای ارسال.

اصل هفتم : عدم بزرگ نمایی در انجام تبلیغات و جلب نظر مشتری.

اصل هشتم : ارسال ایمیل های هدفدار و طبقه بندی شده در فواصل زمانی منظم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.